Thursday, March 1, 2012

pengalaman berpantang dengan vitamin shaklee.. (2nd part)


Hi mommies semua.. mesti ade mommies  yang dah nak dekat due, membilang hari atau dah overdue.. ape pun selamat melahirkan dan semoga dipermudahkan proses bersalin.. just nak sharing dgn mommies,  saya sedang berpantang hari ke 31, sy berpantang dengan vitamin sahaja kali ni di samping berurut dan luaran tu sapu la jugak pilis dan param.. masa anak first sy berpantang dgn jamu dan mkn pati ikan haruan.. selaku seorang doctor saya tak against jamu or vitamin.. Cuma klau jamu tu sy akan pastikan dapat kelulusan kementerian kesihatan takut boleh rosakkan buah pinggang..  ape yg saya dapati berpantang kali ni lebih baik, 

1) badan sy sentiasa rasa bertenaga walaupun tak cukup tidur mlm dan melayan kerenah anak sulong    

2) anak saya kene “jaundice” sakit kuning tapi sy still boleh mkn vitamin.. dulu time mkn jamu kene stop lepas 2 minggu br mkn balik sudahnya pas pantang tak habis lg mkn jamu tu  

3) luka jahitan saya cepat baik, dalam seminggu sy dh boleh jalan cam biase, dah tak sakit.. masa akikah anak sy hari ketujuh saya boleh lg berjalan melayan tetamu.. masa anak first 3 minggu baru jahitan baik.. sakit nk duduk.. padahal anak kedua lg besar 3.45kg, kakak dia 2.9kg je.. paham2 jela luka mesti lg besar..

4) ni yang paling sy happy nak share.. susu saya kat hospital lps bersalin dah keluar wlaupun tak laju dan byk tp kolostrum yang terbaik tu anak saya dpt minum.. dan lepas tu mmg susu byk hari demi hari.. sekarang saya dah kumpul hampir 400 oz.. Alhamdulillah.. moga cita2 saya nak fully bf Hasif sampai 6 months dan terus till 2 years berjaya.. maklumlah kerja sbg doctor dgn oncall berjauhan dr anak, mmg kene byk buat stok ebm.. 

ni gambar lama, sekarang dah bertambah, ade byk storage bags

Ini sekadar sharing pengalaman saya berpantang dengan vitamin .... Cuma pesan sy kalau kita nak makan ape2 ubat atau jamu atau supplemen pastikan ia selamat dan halal..
Kepada ibu-ibu yang ingin mendapatkan informasi tentang vitamin, supplement dan kesihatan boleh hubungi saya.. sharing is caring.. moga ilmu sedikit yg sy ada boleh beri manfaat pada mommies semua.. 

Anda boleh tgk kat sini for more info

hubungi sy 0193134842/ norliyanamazli@yahoo.com utk sebarang pertanyaan

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...